Gymnázium, Veľká okružná
Gymnázium, Veľká okružná 22, 010 01 Žilina, tel.: 041/5620 288
|
|
Voliteľné predmety pre školský rok 2008/2009 |
predmetové komisie | ponúkané voliteľné predmety |
slovenský jazyk a estetická výchova | literárny seminár, cvičenia zo slovenského jazyka, dejiny umenia |
cudzie jazyky I | konverzácia v anglickom jazyku, konverzácia v španielskom jazyku |
cudzie jazyky II | konverzácia v nemeckom jazyku, konverzácia vo francúzskom jazyku |
spoločenskovedné predmety a geografia | dejepis, seminár z dejepisu, náuka o poločnosti, spoločenskovedný seminár (právo a politológia), psychológia, geografia, seminár z geografie, seminár z geografie cestovného ruchu |
matematika a deskriptívna geometria | matematika, seminár z matematiky, seminár z matematiky - 4.B,cvičenia z matematiky, deskriptívna geometria |
fyzika | fyzika, seminár z fyziky, cvičenia z fyziky |
chémia | chémia, seminár z chémie |
biológia | biológia, seminár z biológie |
informatika, ekonomika | informatika, cvičenia z informatiky, programovanie, seminár z programovania pre 4.B, ekonomika |
SLOVENSKÝ JAZYK A ESTETICKÁ VÝCHOVA
Literárny seminár (2 hod)
- je voliteľný predmet, ktorý úzko súvisí s vyučovaním literatúry a nadväzuje naň
- je predmetom praktického zamerania. Dôraz sa kladie na konkrétne interpretačné a tvorivé činnosti.
Obsah:
1, Literatúra a umenie v živote človeka ( formy umenia, ich vnímanie a ovplyvňovanie sa, interpretácie literárnych diel).
2, Literárne druhy a žánre (klasifikácia literárnych druhov a žánrov, obsahová a formálna stránka literárnych diel).
3, Literárny proces (periodizácia literatúry – literárne prúdy, smery, generácie, autori a ich diela – interpretácia týchto diel).
Cieľ :
- posilňovať schopnosť tvorivo premýšľať o literatúre a jej funkciách, jazykovo správne a kultivovane vyjadrovať svoje názory
- rozvíjať tvorivé zručnosti čitateľské, interpretačné, vyjadrovacie (samostatné literárne pokusy)
- viesť žiakov k schopnosti samostatne sa orientovať v literárnom procese, vo forme a obsahu literárneho diela, samostatne si vyberať študijnú literatúru a vedieť s ňou pracovať
- pracovať s literárnym textom, prednášať referáty, navštevovať knižnice, divadelné a filmové predstavenia, koncerty, výstavy a vedieť o nich diskutovať
Tieto ciele budú rozvíjané predovšetkým v rámci učebnej látky 1.,2.,3.,4. ročníka s dôrazom na maturitné témy.
Seminár zo slovenského jazyka (2 hod)
- je voliteľný predmet, ktorý úzko súvisí s vyučovaním slovenského jazyka a nadväzuje naň
Obsah:
1, Jazykové štýly a postupy (špecifické znaky, útvary - žánre, využitie jazykových prostriedkov).
2, Všeobecné poznatky o jazyku (vznik, členenie, vývoj).
3, Jazykovedné disciplíny (hláskoslovie, lexikológia, fonetika, fonológia, syntax, morfológia, štylistika).
Cieľ:
- viesť žiakov ku gramaticky, pravopisne a štylisticky čistým prejavom v rovine písomnej i ústnej (rečníctvo, úradné dokumenty, slohové práce)
- pracovať s konkrétnymi javmi a úlohami z jednotlivých jazykovedných disciplín (poznanie pravopisnej normy)
- rozvíjať schopnosť vnímať javy narúšajúce čistotu slovenského jazyka
- viesť žiakov k osvojeniu si základných zásad vedeckej práce pri spracovaní napr. seminárnych prác, SOČ, diplomovej práce...
Dejiny umenia (4 hod)
Výchovno-vzdelávací cieľ:
estetické osvojenie umenia - aktívne vnímanie, prežívanie, chápanie a hodnotenie konkrétnych diel vznikajúcich ako odraz spoločenského života a rozvoja civilizácii
• vedieť vyjadriť vlastný postoj k umeniu
• kultivovať estetický vkus
• rozvíjať schopnosť a zručnosť, tvorivo vnímať, chápať a hodnotiť
• orientovať sa v estetických a umeleckých hodnotách
• osvojiť si poznatky o základoch estetiky a umenovied
• získané poznatky o umeleckých druhoch, žánroch, výrazových prostriedkoch a ich špecifikáciách využiť pri charakteristike umeleckých slohov a smerov
Adresát: : Absolvovaním tohto predmetu žiaci získavajú prípravu na prijímacie pohovory na školy umeleckého zamerania
Obsah učiva:
1. Prehľad umeleckých smerov a vývinu umenia (úvod, druhy umenia, periodizácia )
2. Pravek
3. Starovek ( Egypt, Mezopotámia, Grécko, Rím )
4. Stredovek ( Ranokresťanské, Byzantské, Ruské, Románske, Gotické umenie )
5. Novovek ( Renesancia, Barok a rokoko )
6. Moderné umenie ( Klasicizmus, Preromantizmus, Romantizmus, Raelizmus,Impresionizmus, Postimpresionizmus, Symbolizmus, Secesia )
7. Umenie 20.storočia ( Hlavné prúdy výt. umenia, hudby, literatúry )
8. Ľudové umenie
9. Slovenské výtvarné umenie
10. Film a fotografia
Metódy a formy práce:
slovné – rozhovor, výklad, rozprávanie, beseda, poučenie, analýza, upozornenie
názorné – pozorovanie, demonštrácia, postup
praktické – samostatná činnosť, praktické poznávanie, experimentovanie
klasický typ vyučovacej hodiny, návštevy výstav, múzeí, ateliérov, koncertov, divadelných predstavení, pamätných miest, architektonických pamiatok
Klasifikácia: klasifikovaný
Výstup: Seminárna práca
Literatúra:
o Kol. autorov: Estetická výchova pre stredné školy
o Thiry, K., Janek, M.: Dejiny umenia a umeleckopriemyselnej práce
o Pijoan, J.: Dejiny umenia 1.-10. diel. Bratislava, Tatran 1982-83.
o Cesnaková, M.: Slávne osobnosti divadla. Bratislava, Mladé letá 1983.
o Markovičová, O.: Dejiny tanca a baletu. Bratislava, SPN 1981.
o Teoplitz, J.: Dějiny filmu 1. diel 1895 – 1918. Praha, Panorama 1989.
o Kol. autorov.: Encyklopédia dramatických umení Slovenska, 1. a 2. diel. Bratislava, Veda 1989.
o Monografie
• Reprodukcie umeleckých diel.
CUDZIE JAZYKY I. (anglický, španielsky)
Konverzácia v anglickom jazyku (2 hod.)
Obsah:
Voliteľný predmet nadväzuje na vyučovací predmet ANJ, hlavne jeho komunikatívnu stránku z nasledovných aspektov:
a. zvyšuje kvalitu rečových zručností ( dlhší monologický prejav, diskusia )
b. rozširuje a priberá nové lexikálne jednotky
c. zameriava sa na praktické používanie ANJ v rámci tematických okruhov určených požiadavkami nových maturitných skúšok
Cieľ:
Pripraviť žiakov na úspešné vykonanie maturitnej skúšky, prípadne naučiť používať jazyk v praktickom živote alebo v ďalšom štúdiu.
Hlavný dôraz klásť na pohotovosť, plynulosť a jazykovú správnosť v rôznych rečových situáciách, schopnosť vyjadriť svoje názory, viesť dialóg ako i porozumieť súvislému prejavu, dialógu alebo textu s použitím resp. bez použitia slovníka.
Formy:
Prevládajú ústne formy, samostatný prejav, tvorivá práca v rámci dialógov, diskusií, rečových situácií.
Literatúra:
Chudá, Chudý: Topics for English Conversation
Kol.: Some Basic Facts about English – Speaking Countries
Eva & Alex Peck: Let's Talk
J. Bérešová a kol.: Nová maturita z angličtiny
Max Farrell: The World of English
Odporúčame: 1) pre žiakov, ktorí chcú dosiahnuť lepšiu úroveň v ústnom prejave a chcú si rozšíriť slovnú zásobu
2) pre žiakov, ktorí chcú maturovať z ANJ forma B a nevychádzajú im 4 hodin rozširujúceho anglického jazyka
Konverzácia v anglickom jazyku (4 hodiny)
Obsah:
2 zo 4 hodín sú totožné s obsahom predmetu Konverzácia v anglickom jazyku a 2 hodiny rozširujúce umožní prehĺbenie a upevnenie 25 tematických okruhov, doplnených o vedomosti z literatúry, z najnovších reálií, upevnenie a precvičenie vedomostí z gramatiky, príp. nácvik nových gramatických javov, písanie cvičných testov a riešenie úloh, ktoré vyžaduje externá časť novej maturity v ANJ.
Cieľ:
Pripraviť žiakov na úspešné vykonanie maturitnej skúšky, prijímacích skúšok na vysoké školy v danom jazyku a ďalšie vzdelávanie v ANJ a jeho využitie pre odborný rast.
Formy:
Samostatná a skupinová práca, rozvíjanie kreativity žiakov – ústnou i písomnou formou ( kratšie projekty, referáty, dialógy, rečové situácie ), testy.
Literatúra:
viď literatúra Konverzácia v AJ – 2 hodiny
S. Brendlová: Literatúra anglicky hovoriacich krajín
S. Brendlová: Reálie anglicky hovoriacich krajín
časopis Friendship, príp. video, Internet, rôzne gramatické príručky
Odporúčame: Pre žiakov, ktorí chcú úspešne maturovať z ANJ, ktorí jazyk potrebujú pre prijímacie pohovory, alebo ho chcú ďalej študovať.
Konverzácia v španielskom jazyku (2 hodiny)
Obsah:
Voliteľný predmet nadväzuje na vyučovací predmet SJA, hlavne jeho komunikatívnu stránku z nasledovných aspektov:
a. zvyšuje kvalitu rečových zručností ( dlhší monologický prejav, diskusia )
b. rozširuje a priberá nové lexikálne jednotky
c. zameriava sa na praktické používanie ANJ v rámci tematických okruhov určených požiadavkami nových maturitných skúšok
Cieľ:
Pripraviť žiakov na maturitnú skúšku, osvojiť si schopnosť komunikácie v španielskom jazyku
Hlavný dôraz klásť na pohotovosť, plynulosť a jazykovú správnosť v rôznych rečových situáciách, schopnosť vyjadriť svoje názory, viesť dialóg ako i porozumieť súvislému prejavu, dialógu alebo textu s použitím resp. bez použitia slovníka.
Formy:
Prevládajú ústne formy, samostatný prejav – vyjadrenie názoru, vymenovanie faktov, tvorivá práca v rámci situačných dialógov, diskusia
Literatúra:
J. Lenghardtová: Conversación espaňola
T. Kotuliaková: Zdokonaľme sa v španielčine
F. J. Uriz: En Espaňa
J. C. Montero: Reálie španielsky hovoriacich krajín
Odporúčame:
1) pre žiakov, ktorí chcú dosiahnuť lepšiu úroveň v ústnom prejave a chcú si rozšíriť slovnú zásobu
2) pre žiakov, ktorí chcú maturovať z SJA forma B
CUDZIE JAZYKY II. (nemecký, francúzsky)
Konverzácia v nemeckom jazyku (2 hod.)
Obsah:
Voliteľný seminár nadväzuje na povinný vyučovací predmet NEJ a kvantitatívne a kvalitatívne ho rozvíja v niekoľkých smeroch.
a. zvyšuje sa kvalita rečových zručností (pohotovosť, rýchlosť, správnosť atď.) a tým aj praktického využitia NJ v rámci preberaných tém.
b. zaraďujú sa nové čiastkové reč. zručnosti (dlhšie monologické prejavy, diskusie...).
c. s novými témami pribúdajú nové lexik.jednotky.
Cieľ:
Prvoradý dôraz sa kladie na plnenie komunikat. cieľa i na dosiahnutie vysokej úrovne komunikat. kompetencie hlavne v ústnom prejave. To umožní žiakom plynule a s istotou komunikovať v NEJ a používať ho pri ďalšom štúdiu i v praktickom živote.
Formy:
Prevládajú ústne formy, samostatná, tvorivá práca a riešenie problémových úloh. Využívajú sa moderné didaktické prostriedky.
Literatúra:
B. Homolková: Reálie nemecky hovoriacich krajín
V. Jurdíková: Tatsachen u. Themen
Nemecké konverzačné témy pre maturitu (Horstmann, Kaier)
časopisy Spitze a JUMA
Zdrojom informácií bude aj INTERNET.
Odporúčame: pre žiakov, ktorí sa neuspokoja s vedomosťami získanými na povinných 3 hodinách a chcú dosiahnuť vyššiu úroveň hlavne v ústnom prejave.
Konverzácia v nemeckom jazyku (4 hod.)
Obsah:
2 hodiny sú venované konverzačnej príprave na maturitnú skúšku, 2 hodiny sa kladie dôraz na systematické opakovanie a prehlbovanie gramatiky ako príprava na maturitnú skúšku a príprava na prijímacie skúšky na VŠ.
vzájomný pomer hodín (konverzácia a gramatika) môže byť upravený podľa
potreby
Žiaci si upevnia a preveria jazykové vedomosti a rečové zručnosti:
1. Čítanie s porozumením
2. Počúvanie s porozumením
3. Používanie gramatiky a lexiky v kontexte
4. Písanie so zadaním témy, formy a rozsahu
Žiaci môžu ovplyvniť výber tém a učiva podľa vlastného záujmu a potrieb.
Cieľ:
Dosiahnuť v ovládaní nemeckého jazyka takú úroveň, ktorá umožní absolvovať maturitnú skúšku a vykonať skúšky na VŠ v danom jazyku, ďalej sa vzdelávať v nemeckom jazyku a využívať ho pre svoj kultúrny a odborný rast.
Formy:
Ústna i písomná forma, samostatná i skupinová práca, riešenie problémových úloh.
Literatúra:
A. Olejárová: Nová maturita z nemčiny
G. Horstmann – A. Kaier: Nemecké konverzačné témy pre maturitu
B. Homolková: Reálie nemecky hovoriacich krajín
V. Jurdíková: Tatsachen u. Themen
Z. Kanisová – M. Richter: Alltag in der Sprache
D. Dusilová: Cvičebnica nemeckej gramatiky
časopisy Spize a JUMA
INTERNET
Odporúčame: pre žiakov, ktorí chcú maturovať alebo majú prijímacie skúšky na VŠ v nemeckom jazyku.
Konverzácia vo francúzskom jazyku (2 hod.)
Hodiny francúzskej konverzácie budú zamerané predovšetkým na rozvíjanie komunikatívnych zručností. To je v prvom rade hovorenie, posluch s porozumením, preklad – tlmočenie, to všetko v rámci bežných životných situácií. Na hodinách budeme pracovať s autentickými textami, dokumentmi na videu, s učebnicou Espaces 1, Libre échange 1 a 2 – doplnkové časti. Tento predmet odporúčame žiakom, ktorí si chcú zlepšiť a vo zvýšenej miere rozvíjať svoj ústny prejav, bez nutnosti z francúzskeho jazyka maturovať – ale nevylučuje sa to – alebo robiť prijímacie skúšky. V prípade záujmu môžu byť tieto hodiny zamerané na intenzívnu prípravu študentov na medzinárodný certifikát, tzv.Delf.
Konverzácia vo francúzskom jazyku (4 hod.)
Hodiny rozširujúceho francúzskeho jazyka budú zamerané na prípravu žiakov na maturitné skúšky a na prijímacie skúšky na rôzne typy vysokých škôl. Dôraz bude kladený na rozvíjanie slovnej zásoby, gramatických vedomostí, poznatkov z reálií, ale aj tvorivých schopností v tomto jazyku tak, ako si to vyžaduje súčasný trend pri prijímacích pohovoroch na vysoké školy a pri využívaní francúzskeho jazyka v praxi. V prípade záujmu je možné časť hodín zamerať na prípravu na medzinárodný certifikát DELF 1. Presný model prípravy bude závisieť od zloženia skupiny, ktorá si rozširujúci jazyk vyberie. Na hodinách budeme pracovať s učebnicou Libre échange 2 - doplnkové časti , s učebnicou Francúzska konverzácia, Nouvel Espaces 2 a s kópiami rôznych autentických textov. Rozšírené hodiny francúzskeho jazyka odporúčame žiakom so zvýšeným záujmom o tento predmet, teda tým, ktorí chcú z tohto predmetu maturovať, pripraviť sa na prijímacie skúšky z francúzskeho jazyka na rôzne typy vysokých škôl, ako aj tým, ktorí chcú tento jazyk ovládať na vyššej úrovni, než to umožnia 3 hodiny týždenne.
SPOLOČENSKOVEDNÉ PREDMETY (dejepis, náuka o spoločnosti) + GEOGRAFIA
DEJEPIS (4 hod.)
Cieľ:
- prehĺbiť poznanie historického vývoja ľudstva od praveku po súčasnosť
- poznávať historický vývoj v synchróne svetových a národných dejín,
- uplatňovať pluralitu názorov a postojov pri historickej interpretácii,
- formovať vlastný názor na historický proces podložený argumentmi v duchu humanizmu, demokracie, vlastenectva a tolerancie,
- formovať kritické historické povedomie, ktoré umožní žiakom orientovať sa v spleti politických, ekonomických, sociálnych a kultúrnych faktov, s ktorými sa budú stretávať vo svojom živote
Obsah učiva:
- detailnejšie prehĺbenie a rozšírenie historických pojmov,
faktov, udalostí a procesov epochy praveku, staroveku, stredoveku,
novoveku a najnovších dejín
- aplikácia osvojených vedomostí pri riešení nasledovných problémov:
klasifikácia historických udalostí, pojmov, faktov a procesov
analýza historických udalostí, pojmov, faktov a procesov
určenie príčin a dôsledkov historických udalostí, faktov, pojmov a procesov
komparácia historických udalostí , faktov, pojmov a procesov
synchrónne a asynchrónne zaradenie historických udalostí, faktov, pojmov a procesov
analýza a interpretácia školských historických prameňov
SEMINÁR Z DEJEPISU (2 hod.)
Obsah:
- rozvíjanie a upevňovanie vedomostí získaných štúdiom národných a
svetových dejín v 1. – 3.ročníku
rozvíjanie schopností: kriticky posúdiť historické obsahy
zovšeobecňovať a zaujať hodnotiace
postoje k minulosti
pracovať s historickými prameňmi
orientovať sa v čase a priestore
NÁUKA O SPOLOČNOSTI (4 hod.)
Obsahom predmetu NoS vo 4. ročníku v rozsahu 120 hodín sú poznatky z oblasti religionistiky, filozofie, psychológie, sociológie,práva, politológie a ekonomiky. Tento predmet je určený študentom, ktorí majú záujem o štúdium na filozofickej, právnickej, pedagogickej fakulte, ale aj tým, ktorí plánujú študovať sociológiu, psychológiu či ekonomiku.
Podstata obsahu predmetu spočíva v oblasti dejín filozofie, ktorá nadväzuje na informácie zo základov filozofie a religionistiky.
Informácie z oblasti psychológie, sociológie, práva, politológie a ekonomiky tvoria doplňujúcu nadstavbu k učivu 3. ročníka.
Ciele predmetu
A. Získanie vedomostí a poznatkov z týchto obsahových okruhov
1. Základy religionistiky
• teológia a religionistika
• klasifikácia náboženstiev
• svetové náboženstvá
• charakteristika orientálnej filozofie
2. Filozofia ako veda
• vzťah mytológie a filozofie
• predmet a základné disciplíny filozofie
• vzťah filozofie, vedy, náboženstva, politiky
3. Dejiny filozofie
antická filozofia , porovnanie s orientálnou filozofiou
• raná
• klasická
• helenistická
stredoveká filozofia
• obdobie patristiky
• obdobie scholastiky
novoveká filozofia
• renesančná
• klasická
• poklasická
súčasná filozofia
• fenomenológia
• existencionalizmus
• filozofická antropológia
• hermeneutika
• analytická filozofia
4. Sociológia ako veda
• klasifikácia sociologických smerov
• charakteristika základných pojmov
• práca s materiálmi
• rodina a jej funkcie
• sociologický výskum – praktické ukážky, projekty
• sociologické skupiny, formy deviácie
5. Psychológia ako veda
• vývinová psychológia
• využitie psychologických poznatkov v praxi
• vzťah prežívania a správania
• osobnosť a jej charakteristiky
• aktivity na rozvoj kreativity
6. Právo
• slovník mladého právnika
• práca s dokumentmi týkajúce sa ľudských práv a slobôd
• porovnávanie ústav jednotlivých štátov
• odvetvia slovenského právneho poriadku
• historický vývoj právnych noriem
7. Politológia
• základné pojmy, klasifikácia politických strán
• štát, štátne formy, zriadenia
• volebné systémy a demokracia
8. Ekonómia
• porovnanie typov ekonomík
• pojmy a kategórie
• trhový mechanizmus
• vývoj ekonomického myslenia
B. Rozvíjanie schopností analyzovať pojmy
C. Podpora schopnosti formulovať vlastné názory
D. Rozvíjanie a podpora sebapoznania, schopnosť empatie, tolerancie, asertivity
Metódy
- predáška, výklad
- dialogické metódy
- samostatná práca
- práca s literatúrou
Spoločenskovedný seminár (2 hod.)
- zameranie: právo a politológia
Cieľ :
• zopakovať, prehĺbiť a rozšíriť vedomosti z oblasti práva a politológie získané na hodinách NoS v 3. ročníku
• rozvíjať schopnosti logického myslenia
• rozvíjať schopnosti samostatnej práce s odbornou literatúrou
• viesť žiakov k uplatňovaniu získaných vedomostí v praktickom živote
• príprava študentov na príjmacie pohovory na VŠ – štúdium politológie, štúdium na právnickej fakulte
Obsah :
A. základy práva
• zdroje, pramene, právna norma
• historický vývoj právnych noriem
• obsah a miesto ústavy v právnom štáte
• Ústava SR
• ľudské práva a slobody, ich klasifikácia, základná charakteristika, generácie ĽP
• medzinárodné organizácie garantujúce dodržiavanie ĽP
• právo na život, trest smrti, eutanázia
• práva národnostných menšín
• odvetvia slovenského právneho poriadku
• ochrana zákonnosti a ústavnosti v štáte
B.politológia
• politický systém
• politická moc
• totalita
• demokracia
• volebné systémy
• medzinárodné vzťahy, medinárodné organizácie
Metódy práce :
• výklad
• práca s odbornou literatúrou
• dialogické metódy
Psychológia (2 hod.)
Cieľ:
- zopakovať, prehĺbiť a rozšíriť vedomosti z oblasti psychológie a sociológie
- rozvíjať schopnosti samostatnej práce s odbornou literatúrou
- zážitkovými formami učenia viesť žiakov k asertivite, empatii, prosociálnosti
- viesť žiakov k uplatňovaniu získaných vedomostí v praktickom živote
Obsah:
A. psychológia
- všeobecná psychológia
- psychológia osobnosti
- duševná hygiena a stres
- vývinová psychológia
- základy rodinnej a sexuálnej výchovy
- psychické poruchy
- neurózy, psychopatia, deviácie
B. sociálna psychológia
- úvod do sociológie
- základné sociologické kategórie
- sociologický výskum – práca v teréne – tvorba projektov
- sociálne skupiny- klasifikácia a charakteristiky
- jednotlivec a spoločnosť
GEOGRAFIA (4 hod.)
1. História geografie
Obsah:
- opísať plavby najvýznamnejších moreplavcov
- charakterizovať najdôležitejšie geografické objavy
- porovnať význam regiónov v súvislosti s historickou geografiou
- vedieť popísať najdôležitejšie obdobia histor. geografie
- nakresliť mapu geografických objavov
2. Geopolitické, hospodárske, národnostné a náboženské problémy vo svete
Obsah:
- vysvetliť religióznu štruktúru obyvateľov sveta
- porovnanie hlavných svetových náboženstiev
- definovať pojmy národ, národnostná menšina
- popísať geografické rozmiestnenie najväčších národov sveta
- porovnať krajiny na základe ich štátoprávneho usporiadania
- ovládať orientáciu na politickej mape sveta
- hlavné atribúty štátov, separátne štátne útvary, delenie štátov
- Európska únia, Rada Európy, OBSE, OECD, NATO, CEFTA…
- OSN
- závislé územia sveta
- ovládať štátne zriadenia a hlavné mestá všetkých štátov světa
3. Hospodárska geografia Európy
Obsah:
- ovládať rozdelenie Európy na oblasti
- vedieť popísať každý štát v Európe podľa týchto bodov:
- základné informácie
- hlavný predstavitelia a administratívne delenie
- prírodné podmienky
- obyvateľstvo, spory, parlament
- hospodárstvo
4. Hospodárska geografia sveta
Obsah:
- ovládať rozdelenie sveta na oblasti podľa geografickej polohy
- poznať prírodné podmienky jednotlivých svetadielov
- v každom regióne charakterizovať významné štáty
- analyzovať problém výživy ľudstva, ekológie v krajinách sveta
- analyzovať surovinovú základňu jednotlivých krajín sveta
5. Geografia Slovenskej republiky
Obsah:
- definovať geopolitickú polohu Slovanska
- popísať prírodné podmienky Slovenska
- popísať historický a politický vývoj Slovenska
- ovládať administratívne rozdelenie Slovenska
- podľa určitých znakov charakterizovať obyvateľstvo Slovenska
- surovinová základňa Slovenska
- hospodárstvo a zahraničný obchod
- miestny región
SEMINÁR Z GEOGRAFIE (2 hod.)
1. Geografia Slovenska:
- Poloha, rozloha
- Geologický vývoj
- Geomorfologické členenie
- Vodstvo, rastlinstvo, živočíšstvo
- Podnebie
- Administratívne členenie
- Obyvateľstvo a sídla
- Hospodárska charakteristika
- Zahraničný obchod
- Cestovný ruch
2. Regionálna geografia sveta:
- Austrália
- Amerika
- Afrika
- Ázia
- Európa
SEMINÁR Z GEOGRAFIE CESTOVNÉHO RUCHU (2 hod.)
- rozšíriť poznatky z oblasti geografie cestovného ruchu
- rozšíriť všeobecné poznatky o cestovnom ruchu
- sledovať rozvoj cestovného ruchu v závislosti od fyzickogeografických a socioekonomických poedmienok
- vymedziť oblasti cestovného ruchu
- vplyv cestovného ruchu na životné prostredie
- vypracovať projektovú prácu z vybranej oblasti cestovného ruchu
MATEMATIKA A DESKRIPTÍVNA GEOMETRIA
Podľa AUP obsah matematiky, ktorej vyučovanie sa končí v 3. ročníku, považujeme za rozumný základ všeobecného vzdelania v matematike. Teda po troch rokoch štúdia matematiky na gymnáziu ste získali iba základné vedomosti z tohto predmetu.
V prípade, že sa po maturite rozhodnete študovať na vysokej škole, kde matematika je profilujúcim predmetom (všetky odbory na prírodovedeckej fakulte, na MFF, na ŽU, na technickej univerzite, na ekonomickej fakulte, na pedagogickej fakulte – učiteľstvo 1. – 4. roč. a samozrejme matematika ako odbor) nevyhnutne bude potrebné voliť si vo 4. ročníku predmety matematika, cvičenia z matematiky a seminár z matematiky.
Matematika ( 4 hod. )
Obsah preberaného učiva:
• pravdepodobnosť a štatistika
• diferenciálny počet
• integrálny počet
Cvičenia z matematiky (2 hod. )
• budú zamerané na opakovanie a systematizáciu učiva, na prípravu na maturitnú skúšku, prijímacie pohovory na vysokú školu
Seminár z matematiky (2 hod. )
Obsah preberaného učiva:
• komplexné čísla a ich aplikácie
• kuželosečky (parabola, elipsa, hyperbola)
• vybrané kapitoly z matematiky (rozširujúce učivo)
Seminár z matematiky (2 hod. )- 4.B
– ďalší voliteľný predmet
Obsah preberaného učiva:
• analytická geometria kužeľosečiek
• geometrické miesta bodov
• lineárna algebra (matice, determinanty)
• riešenie rovníc vyššieho stupňa
• využitie matematiky v praxi
Deskriptívna geometria (2 hod.)
Voliteľný predmet je určený pre žiakov, ktorí budú študovať na technických a prírodovedných univerzitách alebo budú študovať architektúru, priemyselný dizajn, umelecké školy výtvarného zamerania, kde sa predpokladá priestorové videnie.
Úlohou deskriptívnej geometrie je zobrazenie stavieb, objektov z priestoru do roviny.
Vzhľadom na to, že deskriptívna geometria je jednoročný cyklus dotovaný 2 hodinami, obmedzíme sa na základné poznatky:
• kótované premietanie
• Mongeova projekcia
• axonometria
V týchto metódach zobrazíme tieto útvary:
o bod, úsečka, priamka
o rovina
o vzájomná poloha bodu, priamky, roviny
o priesečník priamky s rovinou
o zobrazenie telies ( hranol, ihlan, valec, kužeľ
o rezy na telesách ( hranatých )
Učebné pomôcky ( skriptá, učebnice ) sa dajú požičať z matematickej knižnice.
FYZIKA
Fyzika (4 hod.)
Cieľ predmetu
1. Doplnenie a rozšírenie učiva z mechaniky, molekulovej fyziky, elektriny a magnetizmu, kmitania a vlnenia, optiky, kvantovej fyziky a špeciálnej teórie relativity.
2. Využitie fyzikálnych poznatkov v technickej praxi a prírodných vedách.
3. Riešenie teoretických a experimentálnych úloh.
4. Opakovanie a upevňovanie získaných vedomostí.
Odporúčanie
Voliteľný predmet odporúčame študentom, ktorí budú študovať na vysokých školách technického a prírodovedného zamerania, kde fyzika je súčasťou ďalšieho štúdia a využíva sa v aplikáciach. Napr. štúdium učiteľstva fyziky, vedecké odbory fyziky a informatiky na MF fakultách, resp. prírodovedeckých fakultách, strojnícke, elektrotechnické, stavebné fakulty, lekárska fakulta, farmácia (ČR).
Tento predmet dopĺňajú svojím zameraním aj cvičenia z fyziky, preto je vhodné zvoliť si oba predmety ako prípravu na maturitnú skúšku z fyziky.
Cvičenia z fyziky (2 hod.)
Cieľ predmetu
1. Opakovanie učiva z ročníkov 1. – 3. zamerané aj na experimentálne meranie a laboratórne práce.
2. Riešenie úloh, najmä z mechaniky telesa, elektriny a magnetizmu, kmitania a vlnenie
3. Riešenie úloh a testov z prijímacích skúšok na vysoké školy
Odporúčanie
Cvičenia sú určené hlavne pre žiakov, ktorí budú fyziku potrebovať na vysokej škole (techniky, väčšina fakúlt Žilinskej univerzity, lekárske fakulty, farmácia) a potrebujú si “udržať” istý objem vedomostí.
S ohľadom na redukciu učiva v 3.ročníku je náplňou predmetu aj realizácia experimentálnych úloh, ktoré sú súčasťou maturitnej skúšky z fyziky.
Seminár z fyziky (2 hod.)
Cieľ predmetu
1. Náplň seminára bude z oblasti modernej fyziky. Napr. poznatky zo špeciálnej teórie relativity, kvantovej fyziky, astrofyziky, …
2. Využitie matematiky (vektorového, diferenciálneho a integrálneho počtu) v učive fyziky preberaného v prvom a treťom ročníku.
3. Riešenie náročnejších experimentálnych a teoretických úloh.
4. Systematizácia poznatkov z fyziky.
Odporúčanie
Seminár z fyziky odporúčame študentom, ktorí sa pripravujú na štúdium vedeckých odborov matematika, fyzika, informatika a štúdium technických odborov.
CHÉMIA
CHÉMIA (4 hod.)
Cieľ predmetu:
1. Doplniť a rozšíriť učivo zo všeobecnej, anorganickej, organickej chémie a biochémie
2. Základy analytickej chémie a chémie bežného života
3. Opakovanie a utvrdenie doteraz nadobudnutých poznatkov
4. Laboratórne cvičenia - sú súčasťou maturitnej skúšky formy A
5. Práca so zverejnenými testami z vysokých škôl
Odporúčanie: pre žiakov , ktorí sa pripravujú na maturitnú skúšku z chémie a na prijímacie skúšky z chémie na vysokú školu, kde budú v štúdiu chémie pokračovať,napr. lekárska, farmaceutická, prírodovedecká fakulta, technická VŠ chem. zamerania
Predmet je klasifikovaný.
SEMINÁR Z CHÉMIE (2 hod.)
Cieľ predmetu:
1. Doplniť a rozšíriť učivo zo všeobecnej, anorganickej, organickej chémie a biochémie
2. Opakovanie a utvrdenie doteraz nadobudnutých poznatkov
3. Vypracovávanie monitorov z predchádzajúcich rokov
4. Riešenie úloh, výpočty z chemických rovníc
Odporúčanie: pre žiakov , ktorí sa pripravujú na maturitnú skúšku z chémie, je vhodné spojiť s chémiou 4 hodiny.
Predmet je klasifikovaný.
BIOLÓGIA
BIOLÓGIA (4 hod.)
Hlavný cieľ:
doplnenie a zopakovanie učiva najmä v týchto tematických celkoch:
- biológia živočíchov
- biológia človeka
- genetika
Biológia (4 hod.) spolu so seminárom z biológie (2 hod.) zaručujú prípravu študenta na zvládnutie maturitnej skúšky z biológie.
SEMINÁR Z BIOLÓGIE (2 hod.)
Hlavný cieľ:
doplnenie a zopakovanie učiva najmä v týchto tematických celkoch:
- biológia bunky
- nebunkové a prokaryotické organizmy
- biológia rastlín
- ekológia
- etológia
Biológia (4 hod.) spolu so seminárom z biológie (2 hod.) zaručujú prípravu študenta na zvládnutie maturitnej skúšky z biológie.
INFORMATIKA A EKONOMIKA
INFORMATIKA (programovanie, 4 hod.)
Určené pre začínajúcich – programátorov, ktorý chcú maturovať na úrovni B, alebo sa chcú naučiť základy programovania v jazyku Pascal alebo Delphi.
(Na úroveň A odporúčame zvoliť si aj programovanie - 2 hodiny).
Obsahová náplň:
• algoritmy
• jednoduché a zložené príkazy
• údajové typy – jednoduché a zložené
• podprogramy
• práca s unitmi
Hodnotenie:
• vlastné programy
• seminárne práce
PROGRAMOVANIE (2 hod.)
Určené pre všetkých programátorov, ktorí sa chcú zdokonaliť v programovaní v jazyku Pascal.
(Odporúčané na úroveň A - programovanie - 4 + 2 hodiny).
Obsahová náplň:
• jednoduché a zložené údajové typy
• dynamické premenné
• podprogramy, parametre volané hodnotou a adresou
• rekurzia
• tvorba vlastných unitov
Hodnotenie:
• vlastné programy
• seminárne práce
CVIČENIA Z INFORMATIKY (2 hod.)
Určené pre maturantov aj tých, čo si chcú len upevniť a rozšíriť vedomosti z prvého ročníka.
Obsahová náplň:
• hardvér a softvér počítača
• počítačové siete
• operačné systémy
• pomocné programové vybavenie
• služby internetu, interaktívna a neinteraktívna komunikácia
• práca s textom v textovom editore
• práca s tabuľkami a grafmi v tabuľkovom kalkulátore
• práca s obrázkami v grafickom editore
• práca s databázami
• tvorba www stránok
• tvorba prezentácií
• informačná spoločnosť
Hodnotenie:
• referáty
• prezentácie vlastných projektov
• spracovanie zvolených tém využitím rôznych aplikácií
SEMINÁR Z PROGRAMOVANIA – pre 4.B (2 hod.)
Určené pre všetkých programátorov zo 4.B, ktorí sa chcú zdokonaliť v programovaní v jazyku Pascal, Delphi.
Obsahová náplň:
• jednoduché a zložené údajové typy
• príkazy
• dynamické premenné
• podprogramy, parametre volané hodnotou a adresou
• rekurzia
• tvorba vlastných unitov
Hodnotenie:
• vlastné programy
• seminárne práce
EKONOMIKA (4 hod.)
Cieľ predmetu:
Hlavným cieľom predmetu je študentom sprístupniť potrebné vedomosti, zručnosti a spôsobilosti, pomocou ktorých získajú základnú orientáciu vo fungovaní ekonomického systému spoločnosti. Zároveň sa študenti oboznámia so základnými ekonomickými kategóriami, pojmami, javmi, s ktorými sa budú stretávať v každodennom živote. Cieľom je nielen získanie teoretických ekonomických poznatkov ale i získanie praktických zručností spojených s využívaním ekonomických ukazovateľov a právnych noriem.
Obsah predmetu:
Obsah vyučovania (obsahuje 80% učiva k MS) je zameraný na oboznámenie sa študentov s vývojom ekonomického myslenia a s historickou podmienenosťou ekonomiky, s typmi ekonomiky , s výrobnými faktormi. Zároveň sa študenti oboznámia so základnými formami podnikania, so základnými princípmi fungovania trhovej ekonomiky, s ekonomickými funkciami štátu, s úlohami peňazí v zmiešanej ekonomike a so vzťahmi národného hospodárstva a svetovej ekonomiky. Študenti by mali pochopiť fungovanie ekonomiky na mikroekonomickej úrovni, na makroekonomickej úrovni ako i na svetovej úrovni na teoretickej úrovni.
EKONOMIKA (2 hod.)
Cieľ predmetu:
Hlavným cieľom predmetu je študentom sprístupniť potrebné vedomosti, zručnosti a spôsobilosti, pomocou ktorých získajú základnú orientáciu vo fungovaní ekonomického systému spoločnosti. Zároveň sa študenti oboznámia so základnými ekonomickými kategóriami, pojmami, javmi, s ktorými sa budú stretávať v každodennom živote. Cieľom je nielen získanie teoretických ekonomických poznatkov spojených s využívaním ekonomických ukazovateľov a právnych noriem.
Obsah predmetu:
Obsah vyučovania je zameraný na oboznámenie sa študentov s vývojom ekonomického myslenia a s historickou podmienenosťou ekonomiky, s typmi ekonomiky , s výrobnými faktormi. Zároveň sa študenti oboznámia so základnými formami podnikania, so základnými princípmi fungovania trhovej ekonomiky, s ekonomickými funkciami štátu, s úlohami peňazí v zmiešanej ekonomike a so vzťahmi národného hospodárstva a svetovej ekonomiky.