Metodické združenie triednych učiteľov /MZTU/ ako pomocný poradný orgán vedenia školy je zamerané na oblasti:
a/ výchovná práca v triedach,
b/ administratívna činnosť učiteľa.
V oblasti výchovnej práce učiteľa je činnosť zameraná na poradenskú a metodickú zložku formou výmeny skúsenosti a poznatkov medzi všetkými pedagogickými pracovníkmi školy. Vo výchovno-vzdelávacej zložke práca MZTU rozvíja činnosť, ktorá vychádza z koncepcie plánu výchovného pôsobenia vypracovaného v spolupráci s výchovnou poradkyňou /VP/ a vedúcou MZTU.
Náplň práce vychádza z analýzy výsledkov školy za predchádzajúci školský rok a je v súlade s požiadavkami vedenia školy, ktoré sú vyjadrené v ročnom pláne školy. Časť výchovného pôsobenia je spracovaná ako záväzná pre prácu triedneho učiteľa /TU/ na triednických hodinách a zohľadňuje Dohovor o právach dieťaťa v školských zariadeniach ako aj Organizačné pokyny pre školy a školské zariadenia vydané MŠ SR pre šk. rok 2006/2007.
Dôležitú úlohu vo výchovnej oblasti zohráva jednotné pôsobenie školy a rodiny, pričom treba zdôrazniť osobný kontakt s rodičmi. Paralelne s touto väzbou viesť dialóg s ostatnými vyučujúcimi, VP a v zložitých prípadoch aj so psychologickou poradňou.
Na triednických hodinách a prednáškach predchádzať formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu, vychovávať k ľudským právam a podporovať, umožňovať rešpektovanie názorov študentov.
V administratívnej oblasti triedneho učiteľa /TU/ sa venuje pozornosť spracovaniu a vyplňovaniu pedagogickej dokumentácie. Koordinátormi MTZU v školskom roku 2006/2007
sú: Mgr.Ľ. Hybenová a Mgr. M. Kotrbancová.
Plán práce MZTU – šk. rok 2006/2007
September 2006
1. Námety pre obsah triednických hodín podľa ročníkov
2. Zmeny a doplnky vo vnútornom poriadku školy, aktuálne problémy
3. Požiadavky na besedy a prednášky
4. Plán práce školy (aktuálne problémy)
November 2005
1. Práca s talentovanými, problémovými a zaostávajúcimi žiakmi
2. V spolupráci s triednym prof. 4. ročníkov kontrola 1. časti prihlášok na VŠ
3. Imatrikulácie – vyhodnotenie najlepšieho projektu
- realizácia podujatia
4. Vnútorný poriadok školy (aktuálne problémy)
5. Plán práce školy (aktuálne problémy)
Január 2007
1. Zhodnotenie kultúrnych a výchovných aktivít, imatrikulácií
2. V spolupráci s triednymi učiteľmi. 4. ročníkov kontrola 2. časti prihlášok na VŠ
3. Realizácia plánovaných besied a prednášok /1.- 4. ročník/
4. Práca s neprospievajúcimi žiakmi, pohovory s ich rodičmi
5. Vnútorný poriadok školy (aktuálne problémy)
6. Plán práce školy (aktuálne problémy)
Apríl 2006
1. Pripomienky a návrhy z RR na školský rok 2007/2008
2. Aktivity na ochranu žiakov proti drogám - zhodnotenie
3. Akadémia školy
4. Dni nádeje – vyhodnotenie aktivít s protidrogovou tematikou
5. Vnútorný poriadok školy (aktuálne problémy)
6. Plán práce školy (aktuálne problémy)
A/ Plán výchovnej činnosti MZTU
Výchovná oblasť je zameraná na zlepšenie disciplíny, spoločenského správania sa ako aj oblasť estetickej a mravnej výchovy, výchovy k rodičovstvu, partnerských vzťahov, sexuálnu výchovu, problematiku v oblasti ochrany pred toxikomániou, ako aj toleranciu voči všetkým národom a rasám. MZTU spolupracuje s VP formou zapožičiavania odbornej literatúry, ako aj zabezpečovaním prednášok odborníkmi, čím sa snaží skvalitniť priebeh výchovného pôsobenia na triednických hodinách /TH/.
Na základe získanej analýzy z minulého šk. roka pretrvávajú problémy súvisiace s disciplínou, spoločenským správaním sa a ochranou školského majetku. Vo väčšine tried pretrváva zvyšujúca sa absencia, hlavne vo vyšších ročníkoch. Istá náprava nastala v oblasti estetického cítenia študentov, čo sa prejavilo v úprave vitrín na prízemí, vo vianočno-novoročnej výtvarnej súťaži /výzdoba tried 37, 36, 32/, ako aj v súťaži o najlepší výtvarný projekt 1. poschodia v znamení myšlienky Ži a nechaj žiť. Škola vypísala súťaž o víťazný projekt 1. poschodia s odbornou témou /slov. jazyk a literatúra, ekonomika, dejepis, dejiny umenia/, súťaž o prestavbu vitríny na medziposchodí.
Na základe analýzy minulého školského roka boli pripravené tieto rámcové úlohy:
1. Oboznámiť žiakov a rodičov so školským poriadkom, ako aj s vymedzením práv a povinností študentov. Následne dbať na jeho dôsledné a jednoznačné dodržiavanie.
2. Monitorovať zmeny správania žiaka. Ak je žiak v škole intoxikovaný drogami, takýto stav sa považuje za akútne ohrozenie života študenta a škola je povinná konať priamo a zabezpečiť zdravotné ošetrenie.
3. V prípade porušenia disciplíny vyplývajúcej z požiadaviek školského poriadku, je potrebné zistené nedostatky okamžite riešiť, pričom je nutné dôsledne dodržiavať postup vyplývajúci zo školského poriadku a platných predpisov MŠ SR.
4. V nutných a opakovaných priestupkoch je potrebné ihneď informovať zákonného zástupcu žiaka. Prerokovanie priestupku je potrebné zachytiť preukazným spôsobom, teda zápisom o pohovore, ktorý podpíše zákonný zástupca žiaka. Tým je zákonný zástupca žiaka /spravidla rodič/ oboznámený s vyvodeným výchovným opatrením. Na pohovor môže byť prizvaný vyučujúci, s ktorým problém súvisí alebo VP. Pri udelení opatrenia treba mať na zreteli, že žiaka možno postihnúť až po dokázaní jeho viny.
5. Ak sú u žiaka výrazné poruchy v správaní, môže byť škola navrhovateľom na diagnostikovanie v diagnostickom centre pre mládež. Návrh sa realizuje v spolupráci s Odborom starostlivosti o rodinu a deti pri okresnom úrade.
6. V prípade slabo prospievajúcich žiakov – hlavne v nižších ročníkoch – urobiť pohovor so zákonným zástupcom žiaka s návrhom možnosti zmeny školy /na inú profesiu/.
7. V prípade odôvodneného podozrenia zo zanedbávania, fyzického alebo psychického týrania, sexuálneho zneužívaní alebo v prípade účasti žiaka na šikanovaní, užívaní alebo šírení drog, je potrebné túto skutočnosť oznámiť VP a škola potom bezodkladne požiada o spoluprácu príslušný odbor starostlivosti o rodinu a dieťa.
8. V prípade absencie žiaka je potrebné postupovať podľa školského poriadku , t.j. po prvých dvoch dňoch – v prípade neohlásenia a zdôvodnenia absencie zákonným zástupcom je potrebné písomne upozorniť rodičov na tento stav. Pri viac ako 5-dňovej absencii sa táto skutočnosť oznámi riaditeľovi školy, ktorý vyvodí opatrenia podľa platného zákona. U žiakov, ktorí dovŕšili 18 rokov a môžu si teda absenciu ospravedlňovať sami, žiadať od nich pri viacdňovej absencii zo zdravotných dôvodov lekárske potvrdenie o práce neschopnosti, ktoré je lekár povinný vystaviť každému kto dovŕšil vek 18 rokov.
9. Na triednom rodičovskom združení informovať rodičov o zápisníkoch študentov a ich náplni, o vzdelávacích poukazoch.
10. V študentských zápisníkoch pri kontrole absencie je potrebné kontrolu potvrdiť podpisom TU.
11. TU vypracuje výchovný plán na triednické hodiny.
B/ Pokyny a termíny pre vypracovnaie padagogickej dokumentácie.
Pre prácu TU platia predpisy Zákonníka práce. Vnútorný poriadok školy a požiadavky Ročného plánu školy a z neho vyplývajúci Plán MZTU. Jednou z úloh TU je vedenie triednických hodín a uzatváranie triednej knihy.
V oblasti vyplňovania pedagogickej dokumentácie sú informácie poskytované priebežne v koordinácii s požiadavkou školy a platných predpisov MŠ SR.
TU je povinný v určenom termíne vyplniť pedagogickú dokumentáciu podľa inštruktáže, vyvesených vzorov a jednotných pokynov, ktoré obdržal každý učiteľ v zmysle jednotnej koordinácie vyplňovania pedagogickej dokumentácie.