V školskom roku 1998/1999 sme dostali do tried ponuky, kam by
sme chceli ísť v rámci "Kurzu ochrany človeka a prírody".
Výber bol zo začiatku skutočne široký - Elba (Taliansko),
Francúzska riviéra a pobyt v Chorvátsku, ktorý nám mohla
sprostredkovať naša spolužiačka K.V. Neskôr sa od Francúzska
upustilo a cestovná kancelária ponuku Talianska zrušila.
Takže výber zahraničnej krajiny pre náš pobyt nebol až taký
nezvládnuteľný.
Po príprave v Žiline spočívajúcej v nakúpení potravín (bolo sa
treba chrániť pred hladom) a zaobstaraním kvalifikovaného
žiakodozoru a kuchyňodozoru sme sa mohli tešiť na cestu.
Čas odchodu 10.9. o 16 00 by bol na čas, len sa muselo čakať
na jedného dochádzajúceho žiaka, ktorý ostal trčať v zápche
medzi štrajkujúcimi kamiónistami (to som bol ja). Tak sme
vyrazili o hodinu neskôr. To ale vôbec nemenilo vysokú hladinu
entuziazmu našej turistickej skupiny. Veď počasie u nás
predpovedalo krásny slnečný pobyt. Cesta nám ubiehala veľmi
dobre. Zábava ako má byť a úsek po diaľnici pre autobus, ktorý
si zatiaĽ spokojne priadol, nebol problém. Cestou sme sa
zastavili v Bratislave po spolužiačku A.B., ktorá práve
priletela z Grécka. Stihla to vďaka nášmu meškaniu (ten štrajk
bol predsa aspoň na niečo dobrý), lebo aj jej lietadlo letelo
dlhšie ako malo (S). Teraz sme už v kompletnej zostave mohli
opustiť rodné Slovensko.
Na hraničnom prechode s Maďarskom sme absolvovali pasovú
kontrolu, ktorá trvala nesmierne dlho, a tak padali vety typu :
"Viete, prečo mu to tak dlho trvá? - Lebo je zMaďarska!!!..."
No a keď konečne ten colník zistil, že je všetko v poriadku,
pokračovali sme v ceste. Po niekoľkých "zdravotných"
prestávkach sme sa rozospatí dostali na hranice Chorvátska.
Tu to šlo v pohode. Priam bleskovo. Nie ako v M... A už začína
svitať a mi stále ideme. No našťastie stále po rovine. V rámci
úsporných opatrení sa systematicky vyhýbame diaľniciam
a putujeme cestou-necestou po "Golanských výšinách", kde okrem
skál, horúceho vzduchu, zdochnutých psov a rýb nenájdete
nikoho. Nálada akosi zmizla, akonáhle sa náš bus dostal do
hôr. Do kopca 40 km/h a z kopca ešte o čosi pomalšie, brzdiac
motorom, aby sa podľa vyjadrenia nášho All Star šoféra
neprehriali brzdy. V 22 hodine monotónnej cesty a opuchnutými
končatinami padajú zaujímavé frázy a vety : V.M: Kedy tam už
budeme? D.B: Na tejto rakve? Nikdy. Alebo: Ja spácham
samovraždu. Už sa to horiace
brzdové obloženie nedá dýchať. No v tom sa zjavuje Split a sme
vykúpení.
Ihneď sa naloďujeme na trajekt. Sedíme na hornej palube.
Príjemný morský vánok nám veje do tvárí a slnko nás milo hladká.
Nádhera. Po 45-minútovej plavbe sa zjavuje mestečko Supetar a
nás vítajú naši hostitelia Vuškovičovci. Po výstupe na kopec,
na ktorom sa rozprestieralo toto malé mestečko, sme sa
ubytovali v dvoch vilkách s izbami po 2, 3 a 4-och. Krása.
Niektorým sa ušla izba aj s terasou a priamym výhľadom na
Jadranské more.
Hneď v prvý večer sme sa odobrali do centra a namierili sme
si to na diskotéku. No keďže sme boli unavení, tancovali
len vytrvalejší jedinci.
Na druhý deň ráno sme sa nemohli dočkať "intenzívneho
kontaktu" s morom. No cieľavedome nás brzdila pani profesorka
B.P.(nemýliť si s British Petroil) a držala nám prednášku
o kolektívnom odchode, alebo o takom niečom. Tvárili sme sa
tak, ako sa dokáže tváriť 16-ročná mládež. Zbehli sme dolu
a rôznymi "brutálnymi" skokmi skáčeme strmhlav do mora.
O tom, že voda je skutočne výborná, no slaná, ako len voda
v mori môže byť, sme sa presvedčili všetci. Spočiatku nám
voda v očiach a kamene na skalnatých plážach vadili , ale potom
nám to bolo naozaj jedno. Poniektorí sa oddali slnečným
lúčom a chytali bronz (tí neopatrní si to večer rytiersky
odtrpeli) a iní radšej holdovali hádzaniu kameňov, spolužiakov
a českých turistov z móla.
Slanú vodu z opálených tiel bolo treba niekde zmyť. Skvele
k tomu poslúžila neďaleká sprcha alebo krásne bazény z hotelov
Kaktus či Palma. No a keďže sa hlavná turistická sezóna skončila,
nikto proti tomu nič nenamietal.
Z pláže sme sa vracali príjemne unavení, a tak po chutnom obede
nasledoval poludňajší spánok. Po ňom opäť jesť (nie je to
bomba?). Najhoršie to bolo pre službu, tá čelila riadom
a vechťom, no bolo to "prežiteľné".
Večer, keď zapadajúce slnko zaplavilo celé pobrežie červenou
žiarou, sa časť z nás pobrala do zátoky na mólo s lavičkami.
Patrične vyzbrojení s gitarou a skvelými nápojmi sme sa zabávali
a spievali rôzne piesne sprevádzané akordmi v podaní A.S.
(vie zahrať totálne všetko!). Hudba v tme splývala s hviezdami
na jasnej oblohe a svetlami z mesta, ktoré sa odrážali na
pokojnej, občas teplým vánkom sčerenej hladine.
V tej chvíli som pochopil, prečo ľudí tak priťahuje more.
Na druhý deň, keď svitlo ráno sme sa vydali na Bol. Je to
výbežok do mora posypaný malými hladkými skalkami a tyrkysovým
morom. Cestou sme sa zastavili na Vidovej hore. To je miesto
dosť vysoko položené v horách s vysielačom, nejakou chatrnou
chatou a pomníkom pre padlých hrdinov druhej svetovej vojny.
Niet lepšieho miesta pre priaznivcov letov na rogale,
paraglidingu a rôznych iných samovrahov.
Nasledujúce dni sme venovali aj športovej činnosti. Odohrali
sme turnaj štyroch (výkonnostne, pohlavne, hmotnostne
i výškovo) zmiešaných družstiev. Bolo to nepochybne zaujímavé,
pretože napríklad po ledva preservovanej lopte nasledoval
nekompromisný a nechytaťeľný smeč ligového hráča (wow!).
Tak podobne plynul čas ostatných dní, presýtených smiechom,
slnkom a radosťou z každej prežitej chvíle. Posledný večer naši
hostitelia zorganizovali príjemné rozlúčkové posedenie spojené
s večerou, kde sa podávali na grile odborne opražené ryby
so šalátom a prípitkom
("toto by som si ešte rád zopakoval").
A tak nadišiel (tak nenávidený) deň odchodu - rozlúčka
s hostiteľmi. Trajektom sme sa prepravili do Splitu. Nešlo
to tak jednoducho, lebo naša "rakva" mala nízko podvozok
a vďaka prílivu nemohol náš povoz vyjsť z trajektu von.
Našťastie námorníci si sním poradili aj napriek svojmu
hurónskemu smiechu.
V meste sme štyri hodiny objavovali krásy mesta, minuli
posledné imanie a v melancholickej nálade plný dojmov
a spomienok opustili letovisko, smerom domov. Cestu späť sme
"urobili" o 5 hodín rýchlejšie(???). Tento neuveriteľný
rekord sme nazvali paranormálnymi javmi.
Príchod do Žiliny 19.9.1999 o 1200.
Takto skončil náš KOČaP. Škoda že si to už asi nebudeme
môcť zopakovať.
Ale veď aby mohlo začať niečo nové, musí iné skončiť, nie?