...áno svet je najlepšie
zo všetkých miest
kde možno stvárať také kadečo
ako sú samopašné výčiny
a ľúbostné výčiny
a tragické výčiny
kde možno spievať odrhovačky
a inšpirovať sa
a chodiť si len tak
a na všetko sa dívať...
zo všetkých miest
kde možno stvárať také kadečo
ako sú samopašné výčiny
a ľúbostné výčiny
a tragické výčiny
kde možno spievať odrhovačky
a inšpirovať sa
a chodiť si len tak
a na všetko sa dívať...
Po úspešnej premiére 0-tého ročníka akadémie pod názvom
Ešte sme tu... v máji 1998 študenti GVOŽA pod "patronátom" p.
prof. Hybenovej a Skotnickej pokračovali v myšlienke realizácie
vlastnej študentovej prezentácie dramatického, tanečného,
speváckeho talentu.
Skúsenosti z predchádzajúceho obdobia nás presvedčili, že
kvalitné umelecké vystúpenie si žiada zohratú spoluprácu
s režisérom - profesionálom, samozrejme za predpokladu, že
pilierom pripravovaného projektu je srdce študentov, invencia
a fantázia.
Na prelome rokov 98/99 nás prekvapil i zaskočil
pracovný odchod p. A.Šulíka ml. do Bratislavy. Bolo to
v čase, kedy študenti absolvovali prípravnú fázu dramatického
umenia a rané štádium očakávaného prekvapenia sa jednoducho
"rozpadlo". Študenská životaschopnosť a invencia nás prinútili
hľadať riešenie... A tak sa začala niekoľkotýždňová
"odysea" za človekom, ktorý by sa - samozrejme za finančný
honorár - podujal k spolupráci s talentovanou mládežou
gymnázia.
Žilina nie je provinčným mestečkom, avšak nájsť
ochotného, priateľského a obetavého "druhého Šulíka" bolo
strastiplné. Z niekoľkých stretnutí s E.Kudláčom (BD Žilina),
V.Móresom (samostat. režisér) ostali len nesplnené sľuby,
spôsobené časovým vyťažením, ako i nedostatočnou
"symbolickou" finančnou odmenou.
Napokon sa predsa našiel "mecenáš" divadelného sveta,
Jozef ABAFI, známy režisér žilinských Makovíc.
V tomto štádiu (marec 1999) mali študenti vypracovaný -
samozrejme len na papieri - vlastný projekt, syntézu
symbolického slova a dejového konfliktu, syntézu tanečných a
hudobných kreácií s videomontážou.
Začali týždne zaujímavého i vyčerpávajúceho pracovného
snaženia, naplnené pocitom hrdosti na talenty okolo nás, ako
i pocitom rozčarovania z nedisciplinovanosti niektorých
aktérov, nedostatočnou prípravou textov, priestorové problémy
"skúšačiek" v areáloch Bábkového divadla.
TAK SA RODILO dramaticko - tanečné vystúpenie.
TAK SA RODILO POKUŠENIE.
... a ovoniavať kvety
a štekliť sochy
ba aj myslieť
a bozkávať sa
a robiť deti a nosiť nohavice
a kývať klobúkom
a tancovať...
a vôbec len tak sa vyžívať...
a štekliť sochy
ba aj myslieť
a bozkávať sa
a robiť deti a nosiť nohavice
a kývať klobúkom
a tancovať...
a vôbec len tak sa vyžívať...
Tak pomenoval vlastný projekt autor scenára Juraj
Mihálik, umelecká duša gymnázia, t.č. študent VŠVÚ
v Bratislave. Pokušenie, ktoré vábi vôňou, láka tajomstvom,
opája záhadou...
Hlavný protagonista (B.Olenočin/L.Rovder) prichádza
do mesta, odkiaľsi z neznáma, mladý, neskúsený, neskazený.
V krátkom čase sa naplní veštba "sudičiek" a chlapec spoznáva
všetky nástrahy života... Lásku platonickú i predajnú,
neviazanú zábavu, dotyky s cigaretou, drogou... Je ako mladý
moderný Ikar, ktorý túži spoznať nové, opojiť sa a
"nasiaknuť" nepoznaným... No prebudenie do sveta jeho predstáv
prichádza a prináša stratu čistej lásky, bezsenné prízraky
bielych myší, uvedomenie si prázdnoty sveta, ktorý ho takmer
pohltil.
Hoci podľahol ilúziám falše, nástrahám a pokušeniam,
ktoré "ochutnal" - v konečnom závere sa s nimi nestotožnil a
znechutený odchádza... odchádza preč zmesta, s ubolenou dušou
a sklamaním.
Dejový konflikt nebol "vyrozprávaný rečou", viac ho
prezentovala symbolika, epizodické výstupy postáv, tanečné
kreácie, hudobné predely.
Človek odchádzal z divadla s pocitom skrytého otáznika
či výkričníka... Mladý divák spoznal svoju "dušu anjela"
a protest hlavného aktéra proti absurdnosti niektorých
prázdnych a nebezpečných "lákadiel" mu môže pomôcť nájsť
svoju konečnú cestu vo svete "pokušení".
Zhodnotenie akadémie 1999
Možno jej dať prívlastok "netradičná" v tom zmysle, že
scénu, scenár, choreografiu navrhli samotní žiaci. Muzikálová
forma spracovania myšlienky Pokušenie vzbudila i rozpaky,
hlavne zo strany profesorov či niektorých dospelých, viac
úspechov a sympatií zožala zo strany študentov. Možno aj
preto, lebo odkryla, ako sa hovorí, to, čo je "pod
pokrievkou" študentovej duše, odkryla jeho tajomstvá a
zároveň inšpirovala k zamysleniu sa nad hodnotami a nástrahami,
ktoré mladého človeka obklopujú.
Pozitívne by som mohla zhodnotiť symbolické spracovanie
pointy predstavenia, t.j. záverečnú scénu, v ktorej hlavný
hrdina odchádza, ako hovorí "z tohto špinavého sveta", lebo
sa sním nestotožnil.
réžia: Jozef Abati
choreografia: Zuzana Burianová
scénografia: Juraj Mihálik
účinkujúci: Lukáš Rovder, Boris Olenočin, Barbora Hanová, Barbora Tobolová, Andrea Slivjaková, Lenka Svrčková, Katarína Šeligová, Vladimíra Šenkárová, Zuzana Burianová, Michaela Závodská, Zuzana Mičáková, Saša Benická, Peter Sakala, Michal Krigovský, Ivana Klučková, Jarka Šuláková, Katarína Papánová, Michal Loncko, Tomáš Jančúch, Peter Stolárik, Drahomír Chovan, Ladislav Mravec, Juraj Stacho, Michal Legíň, Róbert Gajarský, Stanislav Marosz