Nepovinný predmet s atraktívnym názvom aplikovaná ekonómia zaujal v minulom školskom roku väčšinu tretiakov. Napokon náš tím tvorila skupinka 25 študentov, ktorá pod vedením pani profesorky Ing. Kataríny Fecmanovej založila študentskú spoločnosť Osem, simulujúcu fungovanie akciovej spoločnosti.
Spočiatku nik z nás nevedel, čo bude práca v študentskej spoločnosti obnášať. Každý sa snažil získať post vo vedení spoločnosti, stať sa niektorým z viceprezidentov či dokonca prezidentom. Zanedlho sme však zistili, že nám tento predmet prinesie veľa zábavy a skúseností, aj keď nebudeme pôsobiť vo vedúcej pozícii.
Verili by ste tomu, aké je náročné vymyslieť, aký výrobok budeme vyrábať alebo aké služby budeme študentom poskytovať, aby bola spoločnosť úspešná? Nápadov bolo veľa, ale mnohokrát sa nám stalo, že ich realizácia nebola možná. Po zhotovení podnikateľského plánu a získaní počiatočného kapitálu z predaja akcií sme začali
s výrobou. Zistili sme, že vianočné ozdoby a medovníčky sa nedajú predávať donekonečna, hoci v období Vianoc išli na odbyt vynikajúco. Práca v študentskej spoločnosti nás naučila pružne reagovať a tiež meniť sortiment ponúkaných výrobkov podľa ročného obdobia. Pred Sviatkom sv. Valentína sme vyrábali odznaky a medovníčky v tvare srdca, sviečky a zorganizovali sme Valentínsku diskotéku. Tu sme pochopili silu reklamy. Akcia typu Valentínska DisKo na Rondli predsa nemohla prebehnúť len tak v tichosti, bez povšimnutia. Snažili sme sa dostať do povedomia nielen študentov našej školy, ale aj ostatným ľuďom v celej Žiline. Reklamné plagáty či medializácia našej spoločnosti v regionálnych novinách, nám neboli cudzie.
Naša snaha počas celého roka nevyšla nazmar. Po ukončení činnosti spoločnosti nás potešilo, že napriek malým zaváhaniam v našom podnikaní, spoločnosť skončila so ziskom a akcionárov sme nesklamali- okrem vloženého kapitálu sme im vyplatili aj zisk- dividendy.
Aplikovaná ekonómia nám dala veľa vedomostí, ktoré určite využijeme, či už v podnikaní alebo v budúcom zamestnaní a mnohých z nás inšpirovala k tomu, že sa začali zaujímať o štúdium ekonómie na vysokej škole.
Zuzana Hroudná, 4.B